cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kota bandung,
Jawa barat
INDONESIA
Edutech
ISSN : 08521190     EISSN : 25020781     DOI : -
Core Subject : Education,
Jurnal Edutech adalah jurnal majalah ilmiah di Program Studi Teknologi Pendidikan Universitas Pendidikan Indonesia yang terbit sebanyak tiga kali dalam setahun pada bulan Februari, Juni, dan Oktober. Semua artikel yang dikirim melalui proses peer review double blind dan ulasan editor sebelum di publikasikan.Jurnal Edutech atau kepanjangan dari Educational Technology ini menerima artikel tentang pendidikan, teknologi pendidikan dan komunikasi
Arjuna Subject : -
Articles 7 Documents
Search results for , issue "Vol 17, No 2 (2018): DINAMIKA DALAM KERANGKA ADAPTASI TEKNOLOGI PEMBELAJARAN" : 7 Documents clear
MENINGKATKAN KEMAMPUAN BELAJAR FISIKA MELALUI MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF NUMBERED HEADS TOGETHER BERBANTUAN EDMODO Fadila, Nurul
EDUTECH Vol 17, No 2 (2018): DINAMIKA DALAM KERANGKA ADAPTASI TEKNOLOGI PEMBELAJARAN
Publisher : Prodi Teknologi Pendidikan

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17509/e.v17i2.12729

Abstract

Abstract. The research problem is the low level of student learning independence in learn-ing physics that have an impact on the low student learning outcomes. The purpose of this study was to find out the improvement of the independence of learning physics that has an impact on student learning outcomes using cooperative learning model of Numbered Head Together type assisted edmodo. This research use quasi-experiment design. The population in the study was all students of class X SMK N 2 Medan. The research sample consisted of 2 classes, each of which consisted of 30 students, use cluster random sampling technique. Data collection techniques for measure learning independence in form of multiple choice questionnaires totaling 15 items. Data analysis techniques used include normality test, homogeneity test, t-test, and N-gain test. The re-sults of study using the t-test obtained by tcount 4,863 while the t table was 2,002. So that t count t table (4.863 2.002) then Ha is accepted and the N-gain test shows that there is an increase in student learning independence of 0.07. From this study it can be concluded that through Edmodo assisted type Numbered Head Together cooperative learning model can increase the independence of students' physics learning. Abstract. Latarbelakang masalah penelitian ini adalah rendahnya tingkat kemandirian belajar siswa dalam pelajaran fisika yang berdampak pada rendahnya hasil belajar siswa. Tujuan dilakukan penelitian ini untuk mengetahui peningkatan kemandirian belajar fisika yang berdampak pada hasil belajar siswa melalui model pembelajaran kooperatif tipe Numbered Head Together berbantuan edmodo. Penelitian ini menggunakan quasi eksperiment design. Populasi dalam penelitian adalah seluruh siswa kelas X SMK Negeri 2 Medan. Sampel penelitian terdiri dari 2 kelas, yang masing-masing berjumlah 30 siswa, menggunakan teknik cluster random sampling. Teknik pengumpulan data untuk mengukur kemandirian belajar berupa kuesioner angket pilihan berganda yang berjumlah 15 item. Teknik analisis data yang digunakan meliputi uji normalitas, uji homogenitas, uji-t, dan uji N-gain. Hasil penelitian dengan menggunakan uji-t diperoleh thitung sebesar 4,863 sedangkan ttabel sebesar 2,002. Sehingga thitung ttabel (4,863 2,002) maka Ha diterima dan uji N-gain menunjukkan terdapat peningkatan kemandirian belajar siswa sebesar 0,07. Dari penelitian ini dapat disimpulkan bahwa melalui model pembelajaran kooperatif tipe Numbered Head Together berbantuan edmodo dapat meningkatkan kemandirian belajar fisika siswa.
PROGRAM PENGALAMAN LAPANGAN (PPL) DI PERPUSTAKAAN SEKOLAH DALAM MENDUKUNG VISI UPI Hadiapurwa, Angga; Johan, Riche Cynthia; Suhardini, Dini; Rusmono, Doddy
EDUTECH Vol 17, No 2 (2018): DINAMIKA DALAM KERANGKA ADAPTASI TEKNOLOGI PEMBELAJARAN
Publisher : Prodi Teknologi Pendidikan

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17509/e.v17i2.14099

Abstract

Abstract. As one of teachers colleges that has a vision as a leading and outstanding univer-sity in education field, UPI is expected to contribute to the progress of education, especially that of UPI partner schools. To strengthen the vision and give provision to UPI students, the field experi-ence program is held in school library. Library and Information Science Study Program held PPL in school library for a full semester in 2017. This study aimed to describe PPL activities in school libraries, including planning, implementation and monitoring. This study used descriptive method with quantitative approach. The respondents were PPL teacher supervisors. The implementation (planning, implementation and monitoring) of PPL in school library supported the achievement of UPI vision. It was based on the statement of teacher supervisors who stated that PPL implementa-tion in school library was in accordance with the vision of UPI as a leading and outstanding uni-versity in education field. This study also resulted in some recommendations for next PPL activi-ties, which highlighted the requirement to strengthen students’ competencies as future school li-braries, especially on managerial and educational competencies. Abstrak. UPI sebagai salah satu LPTK yang mempunyai visi sebagai universitas pelopor dan unggul pada bidang pendidikan diharapkan dapat berkontribusi pada kemajuan pendidikan, terutama sekolah mitra UPI. Program Studi Perpustakaan dan Ilmu Informasi pada tahun 2017 menyelenggarakan Program Pengalaman Lapangan (PPL) di perpustakaan sekolah selama satu semester penuh. Permasalahan pokok penelitian ini adalah: “Bagaimanakah implementasi (perencanaan, pelaksanaan dan pemantauan) PPL di perpustakaan sekolah dalam mendukung visi UPI sebagai universitas pelopor dan unggul pada bidang pendidikan?” Metode yang digunakan dalam penelitian ini yaitu metode deskriptif dengan pendekatan kantitatif. Responden penelitian ini adalah guru pamong PPL. Implementasi PPL di perpustakaan sekolah mendukung pencapaian visi UPI, hal tersebut berdasarkan pernyataan guru pamong menyatakan penyelenggaraan PPL di per-pustakaan sekolah sangat sesuai dengan visi UPI sebagai universitas pelopor dan unggul pada bi-dang pendidikan. Rekomendasi pada kegiatan PPL selanjutnya yaitu masih perlu penguatan kom-petensi mahasiswa sebagai calon pustakawan sekolah, terutama pada kompetensi manajerial dan kependidikan.
PERAN GURU PUSTAKAWAN DALAM PENINGKATAN MINAT BACA SISWA PADA PROGRAM LITERASI INFORMASI Silvana, Hana; Setiani, Selly
EDUTECH Vol 17, No 2 (2018): DINAMIKA DALAM KERANGKA ADAPTASI TEKNOLOGI PEMBELAJARAN
Publisher : Prodi Teknologi Pendidikan

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17509/e.v17i2.14101

Abstract

Abstract. School learning activities related to the school literacy movement include activities in the habituation stage, development and learning are activities that must be carried out by stu-dents, teachers, and education personnel who aim to foster good habits and form positive charac-ter generation. This study intends to describe the role of teacher librarians in schools in the Infor-mation Literacy program, especially those related to students' reading interests. The research method used in advanced research on information literacy uses a qualitative approach to the case study method. This method is used to find out how information literacy training programs can pro-vide education for students at elementary school. The results of this study indicate that Librarian Teachers provide a significant role in the reading interest of students. The information literacy program conducted in the elementary school is aimed at increasing students' interest in reading. These activities include reading, writing, book reviewing or story telling and so on programs to attract students to be more happy to come to the library. The activities carried out in the library by the teachers of librarians were carried out well, in accordance with the school literacy movement that was proclaimed by the government. Teacher Librarian have a role as a transfer of infor-mation in the classroom of course also has a very important role in the school environment, one of which is the information literacy program conducted at the Elementary School of Hikmah Teladan. Abstrak. Kegiatan pembelajaran di sekolah yang terkait dengan gerakan literasi sekolah meliputi kegiatan dalam tahapan pembiasaan, pengembangan dan pembelajaran adalah aktivitas yang harus dilakukan oleh siswa, guru, dan tenaga kependidikan yang bertujuan untuk menumbuhkan kebiasaan yang baik dan membentuk generasi berkarakter positif. Penelitian ini bermaksud untuk mendeskripsikan peran teacher librarian (guru pustakawan) di sekolah pada pro-gram Literasi Informasi terutama yang terkait dengan minat baca siswa. Metode Penelitian yang digunakan dalam penelitian lanjutan tentang literasi media ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode studi kasus. Metode ini, studi kasus (case study).Metode ini digunakan untuk mengetahui bagaimana program pelatihan literasi informasi dapat memberikan pendidikan ter-hadap siswa di SD Hikmah Teladan. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa Guru Pustakawan memberikan peranan yang cukup signifikan terhadap minat baca siswa. Hal tersebut dapat dilihat pada hasil penelitian bahwa memberikan Guru Pustakawan mempunyai peran sangat besar pada program literasi di sekolah. Program literasi informasi yang dilaksanakan di perpustakaan sekolah adalah bertujuan untuk meningkatkan minat baca siswa. Kegiatan tersebut meliputi program lomba membaca, menulis, meresensi buku ataupun story telling dan sebagainya untuk menarik siswa agar lebih senang untuk datang keperpustakaan. Kegiatan yang dilaksanakan di perpustakaan sekoleh yang dikalukan oleh guru pustakawan telah berjalan dengan baik, sesuai dengan gerakan literasi sekolah yang telah dicanangkan oleh penmerintah. Guru pustakawan mempunyai peranan sebagai pentransfer informasi di dalam kelas tentu juga mempunyai peran yang sangat penting di ling-kungan sekolah salah satunya adalah program literasi informasi yang dilaksanakan di SD Hikmah Teladan.
KONSTRUKSI MAKNA PEREMPUAN BERHIJAB VERSI COVER MAJALAH SCARF Aisyah, Novrisa Nu; Hafiar, Hanny; Novianti, Evi
EDUTECH Vol 17, No 2 (2018): DINAMIKA DALAM KERANGKA ADAPTASI TEKNOLOGI PEMBELAJARAN
Publisher : Prodi Teknologi Pendidikan

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17509/e.v17i2.14100

Abstract

Abstract. Muslim lifestyle in the city which one of the causes is the development of mass me-dia, especially in religious nuances magazines. By analyzing 13rd – 18th volume of SCARF Maga-zine Cover this research is done to find out how the Scarf magazine constructs hijaber in their cover magazine version. The method used in this study is a qualitative method with Peirce semiot-ics analysis and data collection techniques in this study is by Interview, Observation, and Library Studies. From the results of this study found that there are ten symbols on the cover of Scarf maga-zine that has a meaning in accordance with the criteria of muslimah urban Scarf magazine. The ten symbols are models are public figure, entrepreneur models symbol, a gesture tilting his head, a gesture raising one foot, hand closing gesture, a fashion symbol, a hijab headscarf, a symbol of wearing a headscarf, a symbol of different makeup styles - different, and SCARF text symbols. Where the meaning is to construct hijabers in version of Scarf magazine cover. The conclusion of this research is that the symbols have a meaning that construct a muslimah in magazine cover of Scarf magazine not only through fashion but also from other symbols that fit with the characteris-tics of Muslim according to the magazine that is smart, active, independent, confident, dynamic, and commit to spirituality value. From this research SCARF should more consider about spiritual-ity value and other symbol that shown through the cover magazine according to the vison of this magazine. Abstrak. perkembangan hijab bagi muslimah di kota besar salah satunya diakibatkan perkembangan media massa khususnya majalah bernuansa agama termasuk majalah SCARF. Dengan menganalisis Cover majalah SCARF volume 13-18 penelitian ini bertujuan untuk menge-tahui bagaimana majalah SCARF mengkonstruksi perempuan berhijab versi cover majalahnya. Metode yang digunakan yaitu metode penelitian kualitatif dengan analisis semiotika Charles Sand-ers Peirce dan teknik pengumpulan data Wawancara, Observasi, dan Studi Pustaka. Dari hasil penelitian didapatkan bahwa terdapat sepuluh simbol pada cover majalah Scarf yang memiliki makna sesuai dengan kriteria muslimah urban mengkonstruksi perempuan berhijab versi cover majalah Scarf. Sepuluh simbol tersebut yaitu simbol model seorang public figure, simbol model seorang entrepreneur, simbol gesture mendongakkan kepala, simbol gesture meninggikan satu ka-ki, simbol gesture tangan menutup, simbol gaya busana, simbol jilbab tidak menutup dada, simbol penggunaan jilbab, simbol gaya riasan yang berbeda-beda, dan simbol teks SCARF. Simpulan dari penelitian ini simbol-simbol tersebut memiliki makna yang mengkonstruksi perempuan berhijab versi cover majalah Scarf tidak hanya melalui fashion tapi juga dari simbol lain yang sesuai dengan karakteristik muslimah menurut majalah tersebut yaitu smart, active, independent, confi-dent, dynamic, dan commit to spirituality value. Pada penelitian ini peneliti menyarankan agar majalah SCARF lebih mempertimbangkan simbol-simbol termasuk nilai-nilai spiritual yang di-tunjukkan melalui covernya agar lebih sesuai dengan tujuan majalah.
MENINGKATKAN KOMPETENSI SOSIAL DAN KEPRIBADIAN GURU MELALUI PROGRAM PENGAJIAN DI SEKOLAH, KENAPA TIDAK? Mustaqim, Mujahidil
EDUTECH Vol 17, No 2 (2018): DINAMIKA DALAM KERANGKA ADAPTASI TEKNOLOGI PEMBELAJARAN
Publisher : Prodi Teknologi Pendidikan

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17509/e.v17i2.12639

Abstract

Abstract. This article would like to address a number of issues that indicate the need for increased social competence and teacher personality as the spearhead of education managers in the field. However, this enormous role is not matched by a mature debriefing of these two compe-tencies for the preparation of a professional teacher candidate. Of the 163 SKSs studied, only 26 credits were granted to form social competence and personality. Means only 16% of the propor-tion of courses for these two competencies. So on this, it needs an independent but planned effort to improve the social competence and personality of teachers, such as through pengajian pro-grams for teachers in schools. This article is formulated by using the reseacrh library approach. There are two main subjects that are studied first, the analysis of the needs of the study program on improving social competence and teacher personality. Second, the objective formulation and content of the study program on improving the social competence and teacher's personality. Abstract. This article would like to address a number of issues that indicate the need for increased social competence and teacher personality as the spearhead of education managers in the field. However, this enormous role is not matched by a mature debriefing of these two compe-tencies for the preparation of a professional teacher candidate. Of the 163 SKSs studied, only 26 credits were granted to form social competence and personality. Means only 16% of the propor-tion of courses for these two competencies. So on this, it needs an independent but planned effort to improve the social competence and personality of teachers, such as through pengajian pro-grams for teachers in schools. This article is formulated by using the reseacrh library approach. There are two main subjects that are studied first, the analysis of the needs of the study program on improving social competence and teacher personality. Second, the objective formulation and content of the study program on improving the social competence and teacher's personality.
TRANSLITERASI MEDIA AUDIOVISUAL BAGI TEMAN TULI (STUDI KASUS TERHADAP PENGGUNAAN BAHASA ISYARAT UNTUK TEMAN TULI PADA AKUN INSTAGRAM @AULION) UP, Syefira Ichsan; Hafiar, Hanny; Ruchiat, Aat
EDUTECH Vol 17, No 2 (2018): DINAMIKA DALAM KERANGKA ADAPTASI TEKNOLOGI PEMBELAJARAN
Publisher : Prodi Teknologi Pendidikan

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17509/e.v17i2.14102

Abstract

Abstract. This study aims to find out how the process of selecting content in video making, challenges in the transliteration process from audio to sign language and communication patterns in disseminating to the target public of the videos which form of Indonesian songs lipsync using sign language uploaded via @aulion Instagram account. Using qualitative approach to the case study method and the concept of symbolic interactionism by George Herbert Mead. The result of this research indicate that the content selection process begins with the thought process where the whole social (society) precedes the individual mind, then the process of adjusting behavior as a form of understanding and interpreting the process, and the process of selecting songs as educa-tional media for sign language. The researcher divides the challenge of transliteration process into two types, namely internal and external challenges. Communication patterns used include the use of social media and direct (face-to-face) social interaction. The conclusion that can be taken is that the process of transliteration activities is preceded by social conditions in the community that give rise to the process of thinking to someone, where the aspects of mind, self, and society are related to one another as explained by George Herbert Mead in the concept of symbolic interac-tionism. However, these activities will be better if done regularly to maintain the interest of the community to learn sign language Abstrak. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana proses pemilihan konten dalam pembuatan video, tantangan proses transliterasi dari audio ke bahasa isyarat dan pola komunikasi untuk menyebarluaskan kepada publik sasaran pada video lipsync lagu Indonesia dengan menggunakan bahasa isyarat yang diunggah oleh akun Instagram @aulion. Menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode studi kasus dan konsep interaksionisme simbolik oleh George Herbert Mead. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa proses pemilihan konten diawali dengan proses berpikir dimana keseluruhan sosial (masyarakat) mendahului pikiran individual, lalu proses menyesuaikan perilaku sebagai bentuk dari proses memahami dan menafsirkan, dan proses pemili-han lagu sebagai media edukasi bahasa isyarat. Peneliti membagi tantangan proses transliterasi menjadi dua jenis, yaitu tantangan internal dan eksternal. Pola komunikasi yang digunakan melipu-ti pemanfaatan media sosial dan interaksi sosial secara langsung (tatap muka).Kesimpulan yang dapat diambil adalah proses kegiatan transliterasi tersebut didahului oleh keadaan sosial dalam masyarakat yang memunculkan proses berpikir pada seseorang, dimana aspek mind, self, dan soci-ety berkaitan satu dengan yang lain seperti yang dijelaskan oleh George Herbert Mead dalam kon-sep interaksionisme simbolik. Namun, kegiatan tersebut akan lebih baik jika dilakukan secara berkala guna mempertahankan minat dan ketertarikan masyarakat untuk mempelajari bahasa is-yarat.
PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN BLENDED LEARNING BERBASIS EDMODO TERHADAP HASIL BELAJAR MAHASISWA Susilawati, Evi
EDUTECH Vol 17, No 2 (2018): DINAMIKA DALAM KERANGKA ADAPTASI TEKNOLOGI PEMBELAJARAN
Publisher : Prodi Teknologi Pendidikan

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17509/e.v17i2.12374

Abstract

Abstract. The aim of this study was to see the learning outcomes of Civic Education subjects by using the Blended Learning model that based on Edmodo at the Faculty of Education of the Islamic University of North Sumatra. The population in this study amounted to 156 students and a sample of 59 students in the school year 2017/2018. The sample was taken using cluster random sampling technique and selected a total of 32 students from the History Education study program and 27 students of the Pancasila and Civic Education study program. Hypothesis testing is done by using one-way analysis of variance (Anava) at a 0.05 level of significance using the SPSS 24.0 for Windows program. Test the hypothesis in this study using an independent T test. Based on the T test results obtained a significance value of 0.032 with a significant value of 0.032 0.05 which rejects H0 and accepts H1. Based on the hypothesis test, it can be concluded that there are differences in learning outcomes of Citizenship Education courses for History Education students and students of the Pancasila and Civic Education Study program. Abstrak. Tujuan penelitian ini untuk melihat hasil belajar Mata Kuliah Pendidikan Kewarganegaraan (PKn) dengan menggunakan model pembelajaran blended Learning berbasis Edmodo di Fakultas Kependidikan dan Ilmu Pendidikan (FKIP) Universitas Islam Sumatera Utara. Populasi dalam penelitian ini berjumlah 156 mahasiswa dan sampelnya berjumlah 59 mahasiswa pada tahun pelajaran 2017/2018. Sampel diambil dengan menggunakan teknik cluster random sampling dan terpilih program studi Pendidkan Sejarah berjumlah 32 mahasiswa dan program studi Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan berjumlah 27 mahasiswa. Uji hipotesis dilakukan dengan menggunakan analisis varians (Anava) one way pada taraf signifikansi 0.05 dengan menggunakan program SPSS 24.0 for Windows. Uji hipotesis pada penelitian ini menggunakan uji T independen. Berdasarkan hasil uji T diperoleh nilai signifikansi 0,032 dan dengan nilai signifikansi 0,0320,05 yang menolak H0 dan menerima H1. Berdasarkan uji hipotesis tersebut dapat disimpulkan bahwa terdapat perbedaan hasil belajar matakuliah PKn pada mahasiswa program studi Pendidikan Sejarah dan mahasiswa program studi Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan.

Page 1 of 1 | Total Record : 7